En dag på Stubben

Om du skulle hamna utanför grinden till Stubben en fredagsmorgon och kika in på tomten skulle du kanske bli förvånad över vad du såg. För där bland äppelträden skulle Pippi långstrump springa förbi tätt följd av Spiderman. Lite längre bort i sandlådan sitter det en fladdermus och leker med en sjuksköterska och en prinsessa. För någon utomstående skulle detta kanske te sig väldigt underligt men för dem som känner till stubben är det en helt vanlig maskeraddag. Nu ser självklart inte varje dag ut på det viset. Veckan delas upp i olika aktiviteter och vi har speciella dagar då vi har ett tema som till exempel maskerad-, cykel- , leksaks- eller gosedjursdag.

Vi är en förskola med hög personaltäthet och det ger oss stora möjligheter i verksamheten. Vi kan åka på utflykter i hel- eller halvgrupp, då blir det ofta teater eller museibesök. Varje pedagog har en egen tid avsatt för att ha vad vi kallar för ”hörna”. Där får pedagogen möjlighet att arbeta i en mindre grupp barn med ett projekt eller pyssel. Det är svårt att sammanfatta allt som vi gör, men jag ska försöka ge en rättvis bild av hur en vanlig dag kan se ut På stubben.

På morgonen öppnas grinden och personalen gör sig redo för att ta emot barnen. Några minuter senare kommer de första barnen och sedan droppar de in en efter en fram till halvtiosnåret då det är dags för en gemensam samling. Beroende på årstid och väder samlas vi i kåtan eller i vår samlingsring som är gjord av stockar. Alla hälsar på varandra och vi pratar lite om vilken dag det är och vad vi ska göra under dagen. Kanske jobbar vi med något tema.

Ofta sjunger vi tillsammans. Gärna ackompanjerade av gitarr och trumma. Stubbesången, Namnsången, Bä bä vita lamm och I ett hus vid skogen slut är populära visor som klingar ut över nejden. När vi är mätta på sång är det dags att mätta magen med frukt så att alla orkar leka ända fram till lunch.

Är det utflyktsdag som vi har på torsdagar går vi ut i skogen tillsammans och stannar där hela dagen. Där väljer vi en av alla de fina platser som finns och som vi har gjort till ”våra”.

Det är bland annat Pinnlandet, Klätterplatsen, Lejonklippan, Hinderbanan, Vindskyddet, Skärgården och Afrika. På förmiddagen har vi oftast någon organiserad aktivitet i mindre grupper eller alla tillsammans. Det kan handla om samarbete, miljö, matematik, konstruktion mm. Kanske har vi ett naturtema som passar med årstiden. Svampar, blommor, småkryp eller om det är snö passar det bra med spår eller varför inte titta närmare på de vackra snöflingorna. Vi pedagoger är medupptäckare och ju yngre barnen är desto mer gäller det att fånga ögonblicket. Det är just nu som det kom en gräshoppa eller hittade det fantastiska spindelnätet. Vi lagar mat och leker, i skogen finns det tusen olika saker att göra. När maten är uppäten och det är dags för de minsta att sova lägger vi ut liggunderlag och sovsäckar på marken. Nappar och gosedjur är natuligtvis med. De sover extra gott i skogen. På eftermiddagen brukar det finnas utrymme för lite friare aktiviteter. Inte sällan fortsätter barnen med det vi introducerat på förmiddagen. Annars klättras det i träd, leks med pinnar och kottar eller byggs kojor. Det blir också mycket rollekar då naturen inbjuder till det. En annan dag kanske vi nöjer oss med en kortare tur i skogen för att sedan vara på vår fina gård eller vara inomhus.

Gemensamt för alla dagar är att vi är ute varje dag. Lite slår vi liv i den gamla dängan ”det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder”. Barn bryr sig sällan om vädret lika mycket som vi vuxna gör. De är minst lika glada när det är blött och lerigt ute som när det är sol. I deras värld betyder det geggamoja och lerbollar. Vi försöker att använda naturen på ett sådant sätt att den ska vara naturlig och självklar för barnen samt att de ska lära sig att det är något vi måste vårda och värna om. När klockan närmar sig två lämnar vi skogen och går tillbaka till vår fantastiska gård. Där serveras mellanmål på verandan eller under äppelträden om solen steker på. Sen leker barnen fram tills dess att de blir hämtade. De är oftast trötta men nöjda barn som åker hem för att återvända till en ny dag På stubben.